tisdag 19 augusti 2008

Vilken Veronica!!!

Malmöfestivalen, 2008-08-18

"Jag gillade förra skivan, men jag älskar den nya. Ni borde lyssna på den." Veronica började uppträdandet med en charmstöt och fortsatte med att berömma Malmö. Publiken jublade innan spelningen ens börjat.

Det var en enorm befrielse att få höra Veronica Maggio sjunga hela texten till senaste hiten Måndagsbarn efter att ha haft "situationen är så sjuk" på huvudet hela helgen.

Jag stod helt utan förväntningar vid Mölleplatsens scen när hon skulle uppträda. Har lyssnat på de självklara hitarna men inte på så mycket mer. Och utöver att ha trallat med till Dumpa mig var det enda jag egentligen visste om henne att hon är tillsammans med Oskar Linnros från gruppen Snook.

Veronica uppträdde som om hon inte gjort något annat sedan hon fick priset för "Årets nykomling" 2007. Hon var självsäker, flirtig, talangfull och vågade ta ut svängarna rejält i låtarna. Hennes röst är annorlunda med sin skira falsettlika ton. Den skapar en intressant kontrast till de lite hårdare ironiska ämnen hon sjunger om. Veronica spelade många nya låtar från Och vinnaren är, som Stopp, Måndagsbarn, mfl. men rev även av de gamla hitarna Dumpa mig och Nöjd som satte igång publiken rejält.

Jag kom på mig själv med att stå och njuta av hennes soulfunkiga pop och när hon uppträtt med två extranummer och konserten de facto var över var jag lite besviken över att upplevelsen bara varade i 45 minuter.

Kolla in hennes coola hemsida
Läs 3 frågor till Veronica Maggio

Inga kommentarer: