fredag 27 juni 2008

Kristian Anttila, vilken man

Jag är ganska hoppfull när jag går mot den lummiga parkscenen och ska se Kristian Anttila på ett lite eftermiddagsslött Peace and Love. För grejen är den att Kristian fascinerar. Det är hans grej. Lite som en svensk Pete Doherty verkar han: 1) skapa någon form av tumult vart hans kosa än vänder, 2) vara lite pojkblyg och sådär David Copperfield-fin på nära håll, 3) verkligen gå hem hos flickorna.

Är han verkligen helt bananas? Kommer han strippa? Tvångshångla med ungdomar? Börja slåss? Jag har ingen aning. Av rent uppenbara skäl är det alltså en given konsert att gå på.

Tydligen är jag inte den enda som funderat i dessa banor för när jag kommer fram till scenen är det smockfullt, (vilket förvånar mig en aning eftersom han knappt drog några fans vid sin signering dagen före) och most importantly: det är ett jävla ös. Sån pepp. Jag har missat första låten, ställer mig tillrätta bakom ett gäng tindrande festivalflickor i mintfärgade solglasögon och förblir helt fånleende resten av konserten. För detta är en bra konsert. Okej att jag inte är så mycket för Anttilas musik, mest för att den ibland kan kännas ungefär lika teen som att skrika ”JAGHATARDIG!” till människan som fött en och slänga igen en dörr, men fuck that för jag skriver inte om musik just nu utan en konsert. Och just under denna konserten ges allt. För instrumenten strular och ljudet är halvdant men Svenske Pete, hans band och framförallt publiken bara hoppar, dansar, svettar och skriker en timme i sträck.

Innan sista låten tystar Kristian ner alla och viskar med svettlugg i ögonen att han utmanar alla på att dansa. Publiken darrar likt tonårspojkar vars blommor just skall plockas när spänningen stegras, och när hans startsignal ljuder händer allt på en gång; bandet flippar, popkidsen hoppar sönder sig, och Kristian stagedivar och blir avsliten både jacka och tisha.

Han är alltså knäpp, helt körd – men på det jävligt feta viset.

1 kommentar:

Anonym sa...

haha kristian hoppade rakt på mig. fan vilken bra spelning!