söndag 15 juni 2008

Esbjörn Svensson R.I.P.


Jag sitter just och lyssnar igenom slutlåten Death and all his friends på Coldplays nya platta när jag via Expressen nås av beskedet att Esbjörn Svensson är död. Det känns till en början lite overkligt, jag menar han var ju inte ens gammal eller sjuk, och sen känns det mest bara tomt. Det känns tragiskt att en av vår tids största och mest inflytelserika svenska kompositörer och musiker skulle gå bort så ung. Jag tror aldrig att vi svenskar någonsin riktigt uppfattat hur pass stor och beundrad han var av jazzälskare runt om i Europa. Men i en sån här stund så går mina tankar till hans familj och vänner som inte bara mist en gudabenådad musiker utan också en pappa, man och vän. Själv kommer jag alltid minnas Esbjörn genom hans underbara musik. Vila i frid.

Inga kommentarer: