lördag 25 oktober 2008

tredje dagen i amsterdam

skoent nog saa regnar det inte som igaar... vackert hoestvaeder precis som i torsdags. aeven om amsterdam dance event foer min del handlat mycket om att goera intervjuer har jag ocksaa hunnit med att konstatera naagra saker.

1. klubbarna aer packade med folk. inte illa naer varenda klubb i hela staden samtidigt lockar med feta lineups och vilda partyn.
2. enligt en officiell undersoekning (bara att de goer en saeger det mesta) aer 2 av nederlaendernas drygt 16 miljoner starka befolkning mycket intresserade av elektronisk dansmusik. det aer mycket. starkt community baeddar vael foer laanga koer och haerligt vild staemning paa klubbarna...
3. i torsdags var jag paa flex bar och saag monika kruse och hennes kompisar fraan planet m som spelade ihop med great stuff-personer som rainer waichold (som levererade ett oerhoert fint minimalset med stor kaensla). Soares & Unders kaendes dock som nyboerjare... deras mixar satt inte riktigt som de skulle, det blev tyst helt ploetsligt och det var allmaent svajigt. men samtidigt kunde jag inte gaa daerifraan - deras spelglaedje och entusiasm uppvaegde allt som gick snett. roligt att se djs som inte ser tuffa och buttra ut. utan som verkligen spritter i hela kroppen av glaedje foer att de faar spela. mer saant!
4. jeff mills paneldebatt igaar var riktigt intressant. istaellet foer att saetta sig och bara prata om sina dj/skills och sin musik hade han valt att bjuda in lanvin-designern lucas ossendrijver till ett samtal om kreativitet och skapande. oerhoert fascinerande att hoera om processen paa lanvin naer en ny kollektion skapas och samtidigt inse att musik skapas paa liknande saett av the wizard jeff mills.
5. efter mycket koeande till innervisions visade det sig att klubben var helt packad och det gick bara inte att komma in. synd. hade varit fint att se ame. men istaellet blev det dubstep paa paradiso och det var verkligen inte illa heller. det aer ju inte det naer caspa & rusko delar skivspelare. men mest fascinerad var jag nog av osiris. haart, brutalt, kompromissloest borrade han in saa djupfrekventa basgaangar i sitt set saa man kunde vara orolig foer att taket skulle ramla in.
6. ikvaell vill jag se the godfather of techno / juan atkins. jag taenker koea tidigt.

Inga kommentarer: