måndag 27 oktober 2008

This is house music

Sista kvällen på ADE (eller egentligen näst sista, de körde på söndagen också, men det var nog mest för alla Amsterdambor som inte ville inse att festivalen var slut...) var den bäst av allihop. Jag gick och såg lite gubbatechno/house med Gene Farris, Juan Atkins, DJ Pierre och Phuture 303 bakom skivspelarna. Vilken lineup! vilken kväll! house har aldrig låtit bättre i mina öron. Gypsy Woman i housemix har aldrig låtit bättre än när DJ Pierre droppade den. faktum är att jag alltid avskytt den låten. Men när den kom var den helt perfekt. Ljudet var bland det renaste och bästa jag hört på ett dansgolv och plötsligt insåg jag att det bara var att veva armar och dansa mig svettig till en av mina tidigare stora hatlåtar... märkligt. men helt kanon. Gene Farris drog också till med några stora klassiska housenummer innan Juan Atkins malde sönder dansgolvet med skitig detroittechno. Han såg trött ut (hade kommit med flyget över Atlanten samma dag) men mixarna satt snortajt och låtvalet var det verkligen inget fel på.

Efter den bomben kunde John Dahlbäck och Ida Engberg-gigget som vi gick på efteråt bara bli en besvikelse. Inget fel på någon av de båda och vad de spelade. Det var tajt, melodiskt och bra. Men jag orkade knappt med fler intryck... så det hade varit bäst att gå och lägga sig. Men men. ADE var precis som vanligt en blandad upplevelse med massor av musik och glada människor. Hoppas det blir oktober 2009 snart så det är dags för en ny omgång.

Inga kommentarer: